”Vi skal ikke være verdensmestre i det hele, men vi er nødt til at have fingeren på pulsen på tværs af, hvad det vil sige at drive en moderne kulturinstitution.”

Af Marie Skaaning

Sådan siger det sidste nye skud på stammen hos Danske Kulturbestyrelser, Lars Bertolt Winther, om bestyrelsernes rolle i kulturlivet. Lars er en hårdtarbejdende herre med stor, alsidig erfaring i kulturbranchen. Med en baggrund som bl.a. udøvende musiker, sekretariatsleder hos JazzDanmark, bestyrelsesformand for Richter samt diverse andre bestyrelsesposter og nu som partner i BARC Scandinavia, har Lars en stor viden og indsigt i de forhold, der gør sig gældende i kulturinstitutionerne – både foran og bag scenen.

Hvad fik dig til at stille op til en plads i bestyrelsen hos Danske Kulturbestyrelser?

Jeg synes, det er en enormt vigtig forening som fortjener at fylde mere i kulturlandskabet end den gør. Det er jo langt fra sikkert at jeg kan hjælpe foreningen til at sikre sin retmæssige plads, men måske… jeg er i hvert fald villig til at give det et forsøg sammen med det andre gode folk i bestyrelsen.

Du har stor erfaring både på og bag scenen i musikbranchen, og du har derfor blik for de mange aspekter, der er at tage hensyn til, når man arbejder med kunstnere. Hvordan kan kulturbestyrelserne i både små og store kulturinstitutioner – ud fra dit synspunkt – være med til styrke de forhold, der gør sig gældende for de udøvende kunstnere, der skal udfylde rammerne i kulturinstitutionerne?

Jeg tror, det handler meget om gensidig respekt. Men respekt er jo også at stille krav og have forventninger til hinanden og have en dialog om, hvornår de forventninger er indfriet. Når vi i min virksomhed BARC Scandinavia arbejder med partnerskaber i kultursektoren, så er én af de ting vi prædiker, at man er nødt til at stille nogle succeskriterier op for partnerskabet, så man ved hvornår det har været en succes og hvornår det ikke har – altså en slags forventningsafstemning. Den forventningsafstemning – begge veje vel at mærke – er jeg ikke sikker på, at vi altid er gode nok til at tage – institution og kunstner imellem.

Du sidder nu som partner i BARC Scandinavia. Hvordan kan din erfaring derfra styrke arbejdet i Danske Kulturbestyrelser?

Jeg går jo meget ind for en generel professionalisering af den måde, vi arbejder på i kulturbestyrelserne her i Danmark, inkl. at vi “leder opad” imod tilskudsgivere og er med til at informere dem om, hvad vores virkelighed er. I BARC arbejder vi med en del emnefelter der rimer på “professionalisering” og på at forene kulturel integritet med forretningsforståelse. Ikke kun forretningsforståelse som at “vi skal tjene flere penge”, men en bred forståelse for, hvad det vil sige at drive en forretning.

Dengang jeg tog min MBA, og vi blev præsenteret for et pensum, der gik på tværs af alt fra HR over strategi til marketing, sagde vores ene professor noget i stil med: “Det er ikke fordi I kommer til at blive mestre i alle de her discipliner – men I kommer til at vide nok om dem alle til, at når I sidder i et ledermøde med folk fra de her funktioner, så er I i stand til at bidrage med kvalificerede inputs til diskussionen – og vide hvornår det er kommer fra den anden side af bordet er varm luft”. Sådan tænker jeg også til dels bestyrelsernes rolle i kulturlivet – vi skal ikke være verdensmestre i det hele, men vi er nødt til at have fingeren på pulsen på tværs af hvad det vil sige at drive en moderne kulturinstitution.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.